Jakość powietrza w Małopolsce
2
stopień zagrożenia zanieczyszczeniem powietrza dla Małopolski południowej
Powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego oraz poziomu informowania dla pyłu zawieszonego PM10
Obszar: dąbrowski, myślenicki, nowosądecki, nowotarski, tarnowski
INFORMACJE O PRZEKROCZENIU POZIOMU ALARMOWEGO | |
Zagrożenie | Wystąpienie przekroczenia poziomu alarmowego (150 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. |
Data wystąpienia | 05.12.2019 r. |
Stężenia dobowe pyłu PM10 na stacjach | Przekroczenie poziomu alarmowego wystąpiło na stacjach: Nowy Targ Pl. Słowackiego – 176 ug/m3 Przekroczenie poziomu informowania wystąpiło na stacjach: Kraków Al. Krasińskiego – 108 ug/m3, Sucha Beskidzka ul. Nieszczyńskiej - 104 ug/m3 , Zakopane – 101 ug/m3 |
Obszar przekroczenia | Obszar przekroczeń poziomu alarmowego obejmował: Nowy Targ Obszar przekroczeń poziomu informowania obejmował: obszar oddziaływania ciągu komunikacyjnego Al. Trzech Wieszczów w Krakowie, Suchą Beskidzką, Zakopane |
Ludność narażona | Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu alarmowego: 32000 Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu informowania: 61600 |
Przyczyny | Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego i wzmożonego ruchu samochodów. |
INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO | |
Zagrożenie | Ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego (150 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu. |
Data wystąpienia | godz. 8:00 - 06.12.2019 r. |
Przewidywany czas trwania ryzyka | Od godz. 8.00 dnia 06.12.2019 r. do godz. 24.00 dnia 07.12.2019 r. |
Przyczyny | Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego i wzmożonego ruchu samochodów. |
Prognozowana jakość powietrza | |
Prognoza na dzień 06.12.2019 r. i na dzień 07.12.2019 r. dla stężeń średniodobowych pyłu PM10, przygotowana na podstawie prognozy zanieczyszczenia powietrza, wykonywanej przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) dostępnej na portalu „Jakość powietrza” GIOŚ pod adresem http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/airPollution Dzień 06.12.2019 r. Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 06.12.2019 r. przekroczenie poziomu alarmowego dla pyłu PM10 obejmuje: miasto Kraków, powiaty: krakowski, proszowicki, brzeski, bocheński, wielicki, wadowicki, oświęcimski oraz chrzanowski. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 06.12.2019 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10: 1 858000 Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 06.12.2019 r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje powiaty: tarnowski, dąbrowski, myślenicki, nowotarski oraz nowosądecki. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 06.12.2019 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 796 000 Dzień 07.12.2019 r. Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 07.12.2019 r. przekroczenie poziomu alarmowego dla pyłu PM10 obejmuje: miasto Kraków oraz powiat proszowicki. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 07.12.2019 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10: 814 000 Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Prognozowane na dzień 07.12.2019 r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje powiaty: krakowski, wielicki, brzeski, bocheński, nowosądecki oraz miasto Nowy Sącz. Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10 Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 07.12.2019 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 904 000 |
INFORMACJE O ZAGROŻENIU | |
Wrażliwe grupy ludności | · osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób serca (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa), · osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego (np. astma, przewlekła choroba płuc), · osoby starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci. |
Możliwe negatywne skutki dla zdrowia | Osoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej, brak tchu, znużenie. Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie dolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej. Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych. W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu zwiększa się ryzyko infekcji dróg oddechowych. W przypadku wystąpienia lub nasilenia się objawów chorobowych wskazany jest kontakt z lekarzem. |
Zalecane środki ostrożności | Wszelkie aktywności na zewnątrz są odradzane. Osoby wrażliwe powinny unikać przebywania na wolnym powietrzu, pozostałe osoby powinny ograniczyć przebywanie na wolnym powietrzu do niezbędnego minimum. |
DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ | |
Zakres działań krótkoterminowych | Zalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla drugiego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Osoby o wyższej wrażliwości na zanieczyszczenie powietrza (dzieci i młodzież, osoby starsze, osoby z zaburzeniami układu oddechowego, krwionośnego, alergicy, osoby palące papierosy i zawodowo narażone na pyły), powinny: · ograniczyć długie spacery i aktywność fizyczną na zewnątrz, · unikać wietrzenia pomieszczeń, · włączyć oczyszczacz powietrza lub założyć maskę antysmogową, · w razie potrzeby stosować się do zaleceń lekarzy, · śledzić informacje o aktualnych poziomach zanieczyszczenia powietrza. Jednostki oświatowe i opiekuńczem.in.: szkoły, przedszkola, żłobki), powinny: · ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz. Szpitale i przychodnie opieki zdrowotnej, powinny: · przygotować się na możliwość wystąpienia większej ilości przypadków nagłych (np. wzrost dolegliwości astmatycznych lub niewydolności krążenia). Władze gmin, powinny: · podjąć intensywne kontrole zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych. Podmioty gospodarcze, powinny: · zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie, · zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie. Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego, powinny: · prowadzić wzmożone kontrole jakości spalin w ruchu ulicznym (przy temperaturze powietrza powyżej 5°C). Policja oraz zarządcy dróg, powinni: · nasilić kontrole pojazdów opuszczających place budowy pod kątem ograniczenia zanieczyszczenia dróg. Zarządcy dróg, powinni: · prowadzić czyszczenie ulic na mokro (w przypadku temperatury powietrza powyżej 0°C oraz braku opadów w ciągu ostatniego tygodnia). Do mieszkańców obszaru apeluje się o: · w przypadku osób spalających węgiel lub drewno: - tymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna, - zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania, · korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem, · ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści. Zalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla trzeciego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Osoby o wyższej wrażliwości na zanieczyszczenie powietrza (dzieci i młodzież, osoby starsze, osoby z zaburzeniami układu oddechowego, krwionośnego, alergicy, osoby palące papierosy i zawodowo narażone na pyły), powinny: · ograniczyć długie spacery i aktywność fizyczną na zewnątrz, · unikać wietrzenia pomieszczeń, · włączyć oczyszczacz powietrza lub założyć maskę antysmogową, · w razie potrzeby stosować się do zaleceń lekarzy, · śledzić informacje o aktualnych poziomach zanieczyszczenia powietrza. Jednostki oświatowe i opiekuńcze (szkoły, przedszkola, żłobki), powinny: · ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz. Szpitale i przychodnie opieki zdrowotnej, powinny: · przygotować się na możliwość wystąpienia większej ilości przypadków nagłych (np. wzrost dolegliwości astmatycznych lub niewydolności krążenia). Władze gmin, powinny: · podjąć intensywne kontrole zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych. Podmioty gospodarcze, powinny: · czasowo wstrzymać procesy technologiczne, które powodują znaczącą emisję pyłu, · zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie, · zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie. Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego, powinny: · prowadzić wzmożone kontrole jakości spalin w ruchu ulicznym (przy temperaturze powietrza powyżej 5°C). Policja oraz zarządcy dróg, powinni: · nasilić kontrole pojazdów opuszczających place budowy pod kątem ograniczenia zanieczyszczenia dróg. Zarządcy dróg, powinni: · wyznaczyć alternatywne trasy dla odcinków dróg o największym natężeniu ruchu samochodowego, zwłaszcza dla samochodów ciężarowych w celu omijania centrum miast, · prowadzić czyszczenie ulic na mokro (w przypadku temperatury powietrza powyżej 0°C oraz braku opadów w ciągu ostatniego tygodnia). Inspekcja Nadzoru Budowlanego, powinna: · prowadzić intensywne kontrole przestrzegania przepisów na placach budowy. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, powinien: · wdrożyć procedury szczególnego monitorowania i reagowania na znaczące emisje z zakładów przemysłowych. Do mieszkańców obszaru apeluje się o: · w przypadku osób spalających węgiel lub drewno: - tymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna, - zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania, · korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem, · ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści. |
INFORMACJE ORGANIZACYJNE | |
Data wydania | 05.12.2019 r. godz. 8:00 |
Podstawa prawna | · Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1396 z późn. zm.) · rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. poz. 1931) |
Źródła danych | · Państwowy Monitoring Środowiska – dane z systemu monitoringu jakości powietrza Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska · Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) w Warszawie - prognoza jakości powietrza |
Opracowanie | Regionalny Wydział Monitoringu Środowiska w Krakowie |
Publikacja | http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/warnings |

Indeks jakości powietrza | O3 8h [µg/m3] |
O3 1h [µg/m3] |
NO2 1h [µg/m3] |
SO2 24h [µg/m3] |
SO2 1h [µg/m3] |
PM10 24h [µg/m3] |
PM10 1h [µg/m3] |
PM2.5 24h [µg/m3] |
PM2.5 1h [µg/m3] |
CO 1h [µg/m3] |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bardzo dobry ![]() |
0 - 30 | 0 - 70 | 0 - 40 | 0 - 25 | 0 - 50 | 0 - 15 | 0 - 20 | 0 - 8 | 0 - 13 | 0 - 3000 |
dobry ![]() |
31 - 70 | 71 - 120 | 41 - 100 | 26 - 75 | 51 - 100 | 16 - 30 | 21 - 50 | 9 - 24 | 14 - 35 | 3001 - 7000 |
umiarkowany ![]() |
71 - 120 | 121 - 150 | 101 - 150 | 76 - 125 | 101 - 200 | 31 - 50 | 51 - 80 | 25 - 40 | 36 - 55 | 7001 - 11000 |
niekorzystny ![]() |
121 - 150 | 151 - 180 | 151 - 200 | 126 - 175 | 201 - 350 | 51 - 100 | 81 - 110 | 41 - 56 | 56 - 75 | 11001 - 15000 |
zły ![]() |
151 - 180 | 181 - 240 | 201 - 400 | 176 - 250 | 351 - 500 | 101 - 150 | 111 - 150 | 57 - 80 | 76 - 110 | 15001 - 21000 |
bardzo zły ![]() |
>180 | >240 | >400 | >250 | >500 | >150 | >150 | >80 | >110 | >21000 |