Edukacja klimatyczna poza schematami
15 października 2024 roku zespół projektu LIFE Małopolska w zdrowej atmosferze uczestniczył w konferencji pn. „Edukacja klimatyczna poza schematami” w Krakowie. Wydarzenie zorganizowane przez doradczynie projektu LIFE-IP EKOMAŁOPOLSKA z Krakowa skierowane było do nauczycieli oraz edukatorów ekologicznych i klimatycznych, a jego celem było pokazanie nowatorskich metod nauczania o zmianach klimatycznych.
Edukacja klimatyczna – wyzwanie dla nauczycieli
Konferencja miała na celu ukazanie nowoczesnego podejścia do edukacji klimatycznej, które wykracza poza tradycyjne metody. Podkreślano, jak ważne jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także inspirowanie uczniów do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska. Wykłady koncentrowały się na roli edukacji poza formalnej, która może wspierać codzienną pracę nauczycieli, angażując uczniów w ciekawe i interaktywne projekty.
Od wiedzy do działania – nowoczesne narzędzia edukacyjne
W trakcie konferencji uczestnicy wzięli udział w warsztatach, które dały im możliwość przetestowania innowacyjnych metod nauczania. Gry edukacyjne, symulacje oraz scenariusze lekcji były przykładem, jak uczynić edukację klimatyczną atrakcyjną dla młodzieży. Szczególną uwagę zwrócono na gry symulacyjne, aplikacje do kalkulacji śladu węglowego oraz debaty, które mogą skutecznie angażować uczniów w działania proekologiczne.
Odpowiedzialność za planetę i świadome konsumpcyjne wybory
Ważnym tematem poruszonym na konferencji była odpowiedzialność konsumencka, w tym świadome wybory dotyczące mody oraz zasady zero waste. Uczestnicy dowiedzieli się, jak przemysł odzieżowy wpływa na środowisko i jak codzienne decyzje mogą zmniejszyć nasz ślad węglowy. Poruszono również kwestie ograniczania odpadów i oszczędzania zasobów w codziennym życiu, co może być skutecznie wprowadzane do edukacji młodzieży.
Podsumowanie – edukacja klimatyczna jako klucz do przyszłości
Konferencja „Edukacja klimatyczna poza schematami” była również doskonałą okazją do wymiany doświadczeń między nauczycielami i edukatorami. Networking oraz debaty, które odbyły się pod koniec dnia, umożliwiły uczestnikom nawiązywanie kontaktów oraz dyskusje o wyzwaniach związanych z edukacją klimatyczną. Zespół doradczyń ds. klimatu i środowiska Urzędu Miasta Krakowa zachęcał wszystkich do dalszego działania, oferując wsparcie oraz dostęp do materiałów edukacyjnych, które uczestnicy mogą wykorzystać w swoich placówkach.
Wydarzenie w Krakowie udowodniło, że edukacja klimatyczna może być ciekawym i inspirującym procesem, który motywuje zarówno nauczycieli, jak i uczniów do podejmowania działań na rzecz ochrony naszej planety.