Normy jakości dla sprzedawanego węgla

Węgiel

Już od 4 listopada 2018 roku węgiel dostępny w sprzedaży musi spełniać wymagania jakościowe, które wprowadziło rozporządzenie Ministra Energii. Oznacza to koniec z niekontrolowaną sprzedażą węgla bardzo złej jakości. Każdy klient otrzyma również wiarygodną informację o rzeczywistych parametrach jakości węgla, który kupuje.

Od 12 września 2018 roku w całej Polsce obowiązuje zakaz sprzedaży mułów węglowych i flotokoncentratów. Został on wprowadzony poprzez zmianę do ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Zabronione jest również dodawanie mułów i flotów do innych paliw. Teraz zakaz sprzedaży objął również węgiel o bardzo niskiej kaloryczności oraz wysokiej zawartości popiołu, siarki lub wilgoci. Jednocześnie ustawa zobligowała Ministra Energii do przeglądu wprowadzonych norm jakości węgla co 2 lata. Wyniki przeglądu mają być podstawą do zaostrzania norm w przyszłości.

Apel Marszałka dotyczący norm jakości dla węgla

Jakość węgla dopuszczonego do sprzedaży

Szczegółowe parametry węgla dopuszczonego do sprzedaży zostały określone w rozporządzeniu Ministra Energii w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych.

Węgiel typu kęsy, kostka i orzech musi mieć wartość opałową co najmniej 22 MJ/kg, zawartość popiołu nie większą niż 12% i zawartość siarki do 1,7%. Natomiast węgiel typu groszek może mieć nieco mniejszą wartość opałową – minimum 21 MJ/kg. Zawartość popiołu nie powinna być większa niż 14% a zawartość siarki może wynieść do 1,7%.

W przypadku węgla oznaczonego jako “ekogroszek” i “ekomiał”, dopuszczalne parametry są bardziej rygorystyczne. Wartość opałowa powinna wynieść co najmniej 24 MJ/kg, zawartość popiołu nie może przekroczyć 12% i zawartość siarki 1,2%. “Ekomiał” spełnia również wymagania, które wprowadziła uchwała antysmogowa w Małopolsce. Zawartość ziaren o wielkości do 3 mm nie może bowiem przekraczać 15%.

W okresie przejściowym do 30 czerwca 2020 roku Minister Energii dopuścił także sprzedaż miału o gorszych parametrach. Jego wartość opałowa może wynieść 18 MJ/kg, zawartość popiołu 28% i siarki 1,7%. Ten rodzaj paliwa nie spełnia jednak wymagań uchwały antysmogowej dla Małopolski ze względu na wysoką zawartość podziarna 0-1 mm (do 30%). W Małopolsce od 1 lipca 2017 roku spalanie węgla o zawartości podziarna 0-3 mm powyżej 15% jest zakazane i zagrożone karą mandatu do 500 zł lub grzywny do 5 000 zł.

Sprzedaż węgla brunatnego będzie legalna tylko do 1 czerwca 2020 roku. Po tym okresie możliwy będzie jedynie obrót węglem brunatnym po przeróbce termicznej.

próbki, węgiel, kontrole

Szkolenie z kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej dla Małopolski – próbki paliw.

W Małopolsce bez węgla typu miał

Uchwała antysmogowa dla Małopolski wprowadza dodatkowe ograniczenia w zakresie parametrów węgla dopuszczonego do spalania. Dozwolone jest spalanie węgli, które zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Energii zostały oznaczone jako kęsy, kostka, orzech, groszek, ekogroszek i ekomiał. Uchwała zakazuje natomiast spalania węgla oznaczonego jako miał oraz mułów węglowych i flotokoncentratów.

W przypadku Krakowa w okresie do 31 sierpnia 2019 roku wolno spalać tylko węgle oznaczone jako kęsy, kostka, orzech, groszek i ekogroszek. Ale ich parametry jakościowe muszą być bardziej rygorystyczne niż dopuszcza rozporządzenie Ministra Energii. Minimalna wartość opałowa to 26 MJ/kg, maksymalna zawartość popiołu 10%, siarki 0,8% a udział ziaren o wielkości do 5 mm nie może przekroczyć 5%.

Mandaty za naruszenie uchwały antysmogowej

Świadectwo jakości węgla

Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw wprowadziła obowiązek posługiwania się świadectwem jakości paliwa. Sprzedawca ma obowiązek przekazania kopii świadectwa potwierdzonej za zgodność z oryginałem każdemu klientowi.

Wzór świadectwa jakości paliw stałych określił Minister Energii w rozporządzeniu z 27 września 2018 roku. To rozporządzenie również weszło w życie 4 listopada 2018 roku.

Świadectwo jakości węgla powinno zawierać rzeczywiste wartości parametrów dla sprzedawanej partii paliwa oraz ich porównanie z wartościami określonymi w rozporządzeniu. Dzięki temu klient ma pewność jakiej jakości paliwo otrzymuje. Na świadectwie powinna również widnieć data jego wystawienia i podpis osoby reprezentującej przedsiębiorcę.

Przy zakupie węgla zwracaj uwagę na jego rzeczywiste parametry jakości – pozycja nr 7 na świadectwie jakości węgla. Porównaj te wartości z zaleceniami producenta kotła, w którym węgiel będzie spalany. Te wymagania powinny znajdować się w instrukcji użytkowania urządzenia. Dzięki stosowaniu węgla dostosowanego do kotła, unikniesz awarii i ewentualnych problemów z gwarancją.

Świadectwo jakości węgla

Wzór świadectwa jakości węgla

Zgłaszanie nieprawidłowości

Za kontrolę sprzedawców i dystrybutorów węgla odpowiada Inspekcja Handlowa. Inspektor może w trakcie kontroli żądać udostępnienia dokumentów dotyczących pochodzenia i jakości paliwa oraz pobrać próbki do badań. W przypadku stwierdzenia, że sprzedawany węgiel nie spełnia wymagań jakościowych, sprzedawca podlega grzywnie od 50 tys. zł do 500 tys. zł lub pozbawienia wolności do 3 lat.

Natomiast jeśli sprzedawca nie przekaże kupującemu kopii świadectwa jakości węgla lub zawarte w nim parametry węgla będą niezgodne ze stanem faktycznym, może otrzymać karę od 10 tys. zł nawet do 100 tys. zł.

Dane kontaktowe Inspekcji Handlowej w Małopolsce

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Krakowie
31-752 Kraków, ul. Ujastek 1
tel. 12 448 10 30
sekretariat@krakow.wiih.gov.pl

Delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Nowym Sączu
33-300 Nowy Sącz, ul. Jagiellońska 52
tel. 18 444 24 08
nsacz@krakow.wiih.gov.pl

Delegatura Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Tarnowie
33-100 Tarnów, Al. Solidarności 5-9
tel. 14 696 nr wew. 3355, 3356, 3357, 3358, 3359
tarnow@krakow.wiih.gov.pl

Polecamy

Chcesz otrzymywać cykliczne podsumowanie naszych wiadomości?

Zapisz się do newslettera

Zapisanie się do newslettera oznacza zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych (adres e-mail).
Przetwarzanie danych jest związane z realizacją projektu pn.: „Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” LIFE-IP MALOPOLSKA / LIFE14 IPE PL021, współfinasowanego ze środków instrumentu finansowego LIFE w ramach środków Unii Europejskiej, zwanego dalej „projektem LIFE”. Podstawę prawną przetwarzania podanych danych osobowych stanowi art. 5 lit. b Rozporządzenia (WE) Nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U.UE.L.2001.8.1) w zw. z art. 27 i 28 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1293/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia programu działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) i uchylające rozporządzenie (WE) Nr 614/2007 (Dz.U.UE.L.2013.347.185). Administratorem podanych danych osobowych jest Komisja Europejska (jednostka ENV.E.4 – LIFE Enviroment, Rue du Bourget 1, B-1140 Bruxelles, Belgique), która powierzyła dane do przetwarzania Beneficjentowi Koordynującemu projekt LIFE – Województwu Małopolskiemu z siedzibą w Krakowie przy ul. Basztowej 22, 31-156 Kraków, adres do korespondencji: ul. Racławicka 56, 30-017 Kraków (reprezentowanym przez Marszałka Województwa Małopolskiego, który powołał inspektora ochrony danych działającego pod tym samym adresem miejscowym oraz pod adresem elektronicznym iodo@umwm.malopolska.pl) oraz Partnerom uczestniczącymi w realizacji projektu LIFE. Podane dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu realizacji projektu LIFE, w szczególności potwierdzenia kwalifikowalności wydatków, udzielenia wsparcia, monitoringu, ewaluacji, kontroli, audytu i sprawozdawczości. Dane osobowe mogą zostać przekazane jedynie podmiotom realizującym badania ewaluacyjne realizującym na zlecenie Komisji Europejskiej lub Beneficjenta Koordynującego kontrole i audyt w ramach projektu LIFE. Dane osobowe będą przechowywane przez okres do upływu 5 lat liczonego od dnia płatności salda końcowego w projekcie LIFE, tj. co najmniej do końca 2028 roku. Podmiot danych osobowych ma prawo do: żądania od przetwarzających dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia skargi do europejskiego inspektora ochrony danych Rue Wiertz 60, B-1047 Bruxelles, Belgique).